شما اینجا هستید: سایت مهندسی زلزله > مقالات > مقالات تخصصی > سخنرانی در همایش "شهرداری یک روز با جوان"

 

بازگشت به صفحه اصلی

بازگشت به بخش مقالات

سخنرانی در همایش  "شهرداری یک روز با جوان"

سخنرانی در همایش "شهرداری یک روز با جوان"

 

روز دوشنبه ششم مهرماه سال 1383، همایشی با حضور شهردار تهران در فرهنگ سرای جوان برگزار گردید که طی آن تعدادی از نمایندگان سازمانهای غیردولتی به ارائه دیدگاهها و راهکارهای خود پرداختند. مطلب زیر متن صحبتهایی است که در این جلسه ارائه گردید. در این همایش من به عنوان نماینده "جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران" دعوت شده بودم که ابتدا پس از معرفی جمعیت به بیان طرح های انجام شده و در دست انجام جمعیت پرداختم.

 

این جلسه در روزنامه همشهری مورخه 18 مهر ماه 1383 منعكس گردید كه در آدرس زیر قابل مشاهده است: http://www.hamshahri.org/vijenam/Mahal/1383/Mahele15/830718/sakht.htm

 

با نام و یاد خدا، و عرض سلام خدمت حضار محترم، جوانان عزیز و شهردار گرامی،

 

جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران، یک سازمان غیردولتی است که بدون حمایت و پشتوانه دولتی قدم در راه خدمت به ایران گذاشته است.

هیات موسس این جمعیت شامل گروه شش نفره از جوانان این مرز و بوم با تحصیلات عالی دانشگاهی مرتبط با امر زلزله است.

 

 این جمعیت در زمینه­های

-         زلزله شناسی

-         ایمن سازی و مقاوم سازی

-         شریانهای حیاتی

-         ژئوتکنیک لرزه ای

-         مدیریت بحران

-         آواربرداری تخصصی

-         و اسکان موقت

بر اساس تخصص اعضای آن فعالیت مینماید. که با راه اندازی یک سایت اطلاع رسانی به ارائه کلیه مطالب پژوهشی و تحقیقاتی خود بصورت رایگان به عموم مردم و متخصصین امر نموده است.

این تشکل غیردولتی اکنون با تجربه نمودن موانع بسیاری که برای سایر NGO ها نیز آشنا بوده و هست، جهت به ثمر رساندن هدفهای مشترک دست یاری بسوی تمامی سازمانهای غیر دولتی و شهردار تهران بعنوان همیاران خود دراز می­نماید.

 

تعدادی از فعالیتهای انجام شده این جمعیت عبارتند از:

-         راه اندازی پایگاه اینترنتی EHRSI.com شامل تمام آموزشهای عمومی و تخصصی زلزله

-         آموزش بیش از 500 نفر از هموطنان در زمینه آمادگی برای بحران زلزله در کلاسهای حضوری

-         تهیه دفترچه آمادگی برای زلزله

-         تهیه دفترچه "آشنایی با بحرانهای پس از زلزله در ایران"، چرا که میدانیم جامعه ایرانی، خصوصیات ایرانی داشته و در نتیجه با بحرانهای ایرانی نیز روبرو است. برخی از بحرانهای پس از زلزله ویژه کشور ماست و در نتیجه هیچ کارشناس خارجی قادر به درک شرایط و روحیات ایرانی پس از زلزله نیست.

ادامه طرحهای انجام شده:

-         ارائه طرح "الزامی بودن دوره های آمادگی برای زلزله در آموزش نظام وظیفه"

-         برگزاری کارگاهها و کلاسهای آموزشی تخصصی در فرمانداری کرج در سطح مدیران

-         بازدید اولیه جهت ایمن سازی منازل مسکونی

-         و تشکیل "گروه مهندسان آزاد" بمنظور تهیه گزارشهای بیطرف از طرحهای عمرانی و روند بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله

 

با اجرای "طرح الزامی بودن دوره های آمادگی زلزله در آموزش نظام وظیفه" چند سال بعد، شاهد خانواده هایی خواهیم بود که پدر خانواده آموزشهای اولیه را برای مقابله با بحران زلزله دیده است و علاوه بر اینکه چنین دیدگاهی را در خانواده خود پیاده خواهد نمود، در شرایط بحرانی نیز هدایت کننده خانواده خود خواهد شد.

حال اگر ساکنان یک مجتمع مسکونی یا ساکنان یک محله آموزشهای مدون و یکسان مقابله با زلزله و شرایط بحران را دیده باشند، پس از زلزله بسادگی توانایی ایجاد امنیت، تامین سرپناه موقت، انجام مراحل اولیه زنده یابی و ... را خواهند داشت. طرح تشکیل هسته های "مدیریت بحران محله" آماده گردیده و سرفصلهای آموزشی آن تدوین شده است. این گامی است که جز با همکاری شهرداری و نیز نیروهای بسیجی غیرممکن مینماید.

 

سایر طرحهای اینده که فقط به ذکر نام آنها اکتفا میکنم عبارتند از:

-        پیاده سازی طرح ارزیابی سریع ساختمانهای موجود

-        انتشار عمومی دفترچه آمادگی برای زلزله که در حال حاضر از طریق پایگاه اینترنتی جمعیت قابل مشاهده و دریافت است.

-        طراحی و پیشنهاد کانکسهای سریع الاحداث بمنظور استفاده قبل و بعد از زلزله مخصوصا در بیمارستانها و مراکز بهداشتی شهر تا قبل از مقاوم سازی کامل آنها.

 

مدتهاست که طرحی را برای ارائه به شهرداری شهرهای مختلف آماده کرده ایم تحت عنوان "پارک زلزله" که شامل تمام جزئیات مربوط به طراحی ساختمانها و محوطه های آن از جمله ساختمانهای چند منظوره شش وجهی جهت توزیع کالا، محوطه های طراحی شده برای برپایی چادر با تمام جزئیات و ... است. اینجا برای اولین بار این طرح را مطرح میکنیم و امیدواریم با همکاری شهرداری تهران قبل از سایر شهرهای کشورمان شاهد افتتاح این مجموعه در تهران باشیم. لازم به توضیح است که این طرح ماهیتا با آنچه که تبدیل بخشی از پارک رازی به موزه زلزله خوانده میشود کاملا متفاوت بوده و بعنوان مرکز عمومی آمادگی برای زلزله پیشنهاد می­شود.

 

 

فکر یک ایران محکم کرد باید تا دگر                   لرزشی مدفون نسازد بینوای دیگری

 

 
 
 

حق هر گونه کپی برداری بدون اجازه صاحب اثر ممنوع است. Info@Vojoudi.com