شما اینجا هستید: سایت مهندسی زلزله > مقالات > مصاحبه > بیمه زلزله شكل كنونی كشور را به سمت فاجعه میبرد

 

بازگشت به صفحه اصلی

بازگشت به بخش مقالات

هشدار دبیر جمعیت كاهش خطرات زلزله:

بیمه زلزله به شكل كنونی كشور را به سمت فاجعه میبرد

هشدار دبیر جمعیت كاهش خطرات زلزله: بیمه زلزله به شكل كنونی كشور را به سمت فاجعه میبرد

 

اصل خبر در خبرگزاری ایسنا:

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-520166

هشدار دبیر جمعیت كاهش خطرات زلزله:
بیمه زلزله به شكل‌كنونی كشور را به سمت فاجعه می‌برد
بیمه سازه‌های غیراستاندارد ‌آسیب‌پذیر در برابر زلزله چه توجیهی دارد؟

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: علمی

دبیر جمعیت كاهش خطرات زلزله ایران با غیر علمی و ناصحیح خواندن شیوه كنونی بیمه زلزله در كشور نسبت به تبعات این امر در كاهش توجه مردم به ایمن‌سازی ساختمان‌ها و افزایش آسیب‌پذیری شهروندان در برابر زلزله هشدار داد.

مهندس مهدی وجودی، كارشناس ارشد زلزله‌شناسی و دبیر جمعیت كاهش خطرات زلزله ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به این‌كه در ایران بیمه مستقلی تحت عنوان بیمه زلزله وجود ندارد و زلزله به صورت زیر مجموعه‌ای از بیمه آتش سوزی پوشش داده می‌شود، اظهار داشت: شاید بهتر باشد قبل از نامگذاری بیمه آتش سوزی، به پدیده هایی كه خسارت بیشتری در طول سالیان گذشته وارد كرده بیشتر توجه كنیم و در آن صورت شاید بیمه آتش سوزی تحت مجموعه بیمه زلزله قرار می‌گرفت.

وی با انتقاد از نحوه برخورد كنونی با مقوله بیمه زلزله اظهار داشت: در كشور ما آنچنان ابتدایی با بیمه زلزله برخورد می‌شود كه گویی زلزله امری بسیار دور از ذهن بوده و تاكنون خسارتی به كشور ما وارد نكرده است و در این شرایط در حالی بحث بیمه اجباری زلزله مطرح می‌شود كه بنیان علمی صنعت بیمه كشور در رابطه با بیمه زلزله بسیار سست بوده و اغلب شاهد اظهارنظرهای اشتباه از سوی برخی مسئولان ذی‌ربط در این زمینه هستیم.

مهندس وجودی تصریح كرد: متاسفانه ما هرگز به این نكته توجه نكرده‌ایم كه رسالت جبران كننده بودن بیمه زلزله، در اولویت دوم نسبت به تشویقی بودن آن قرار دارد.

بعد از زلزله زرند كه گروه مهندسی جمعیت كاهش خطرات زلزله ایران به این منطقه زلزله زده اعزام شده بود، شاهد بودیم كه بلافاصله شركت‌های بیمه‌ای بازاریاب‌های خود را در مناطق كمتر آسیب دیده فرستاده بودند تا از ترس و هراس ایجاد شده بین مردم استفاده كنند و بتوانند مشتریان بیشتری را جذب كنند . برای مثال یكی از مغازه‌داران، محل كسب خود را كه یك سازه خشت و گلی بود به قیمت بسیار اندكی به مدت یك سال با سقف خسارت 10 میلیون تومان بیمه كرده بود. این در حالی است كه سازه‌های خشت و گلی در تمام زلزله‌های گذشته امتحان خود را پس داده‌اند و شاهد خسارتهای بی‌شمار جانی و مالی از سوی چنین سازه‌هایی بوده‌ایم.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا اضافه كرد: متولیان صنعت بیمه كشور بدون كوچكترین توجهی به هشدارهای صادر شده از سوی متخصصان امر زلزله، اقدام به بیمه كردن سازه‌های غیراستانداردی می‌كنند كه محكوم به نابودی است و در این شرایط فرد بیمه كننده خوشحال از این كه ملك خود را بیمه كرده، از نوسازی این سازه با مسخره یاد می‌كند.

متاسفانه این مساله علاوه بر ساختمان‌های تجاری در مورد منازل مسكونی نیز وجود دارد به طوری كه شهروندان هیچ گونه رغبتی برای ایمن سازی و بهسازی محل سكونت یا كسب خود نخواهد داشت.

وجودی در ادامه با بیان این ‌كه در كشور ما برخلاف سایر كشورهای زلزله‌خیز جهان هنوز روال علمی و مناسبی در محاسبه حق بیمه ساختمانها اعمال نمی‌شود، اظهار داشت: امروزه كیفیت سازه‌ به عنوان یكی از مهمترین فاكتورها در تعیین نرخ بیمه زلزله در دنیا مورد توجه قرار دارد در حالی كه در صنعت بیمه ایران، كیفیت ساختمان هیچ گونه تاثیری در نرخ حق بیمه پرداختی ندارد. بدین ترتیب كه در ایران فرقی نمی‌كند كه ساختمان شما خشت و گلی باشد یا بتن مسطح، روی شیب مستعد زمین لغزش داشته باشد یا نه و این تفاوت قائل نشدن بین سازه‌های خوب و بد در شرایط كنونی بیمه زلزله، آسیب‌هایی جدی به كشور وارد می‌كند.

دبیر جمعیت غیر دولتی كاهش خطرات زلزله ایران در عین حال از بیمه زلزله به شكل اصولی و علمی آن به عنوان یكی از مهمترین ابزارهای كشورهای توسعه یافته برای جبران و كاهش خسارت‌های ناشی از زلزله یاد كرد و اظهار داشت: بیمه زلزله در كشورهای زلزله خیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این كشورها توانسته‌اند، با مطالعات گسترده ریسك و خطر توسط متخصصان و مهندسان زلزله و سازه، قیمت‌های واقع‌بینانه و حقیقی برای نرخ‌های حق بیمه زلزله تعیین كرده و آن را در مسیر صحیح هدایت كنند. به عنوان مثال در این كشورها حق بیمه هر ساختمان حدود 10 درصد هزینه ایمن‌سازی آن برآورد می‌شود بدین ترتیب مالك هر ساختمان باید براساس میزان آسیب‌پذیری ساختمان خود در برابر زمین‌لرزه مبلغ خاصی حق بیمه بپردازد كه این امر به مفهوم استفاده صحیح از دستاوردهای علم مهندسی زلزله چه در مرحله برآورد خطر زلزله و چه در مرحله آسیب‌پذیری لرزه‌یی می‌باشد.

مهندس وجودی در پایان به خبرنگار ایسنا گفت: آنچه كه از نظر متخصصان زلزله كشور در شرایط كنونی الزامی به نظر می‌رسد، انجام هر چه سریع‌تر مطالعات تخصصی مهندسی و مدیریتی بنیادی و گسترده در زمینه بیمه زلزله در كشور است تا وضعیت كنونی این بیمه كه با گسترده شدن آن،‌ كشور را به سوی فاجعه‌ای مضاعف خواهد كشاند اصلاح شود. نیاز اجرایی طرح‌هایی همچون بیمه‌ اجباری زلزله، شناخت كامل موضوع و شرایط حاكم بر ایران و از سوی دیگر واقعی كردن نرخ بیمه‌ها و نیز استفاده از متخصصان كشور در جهت برآورد سریع آسیب پذیری سازه‌ها است.

انتهای پیام

کد خبر: 8402-03199

 

 
 
 

All Rights reserved ©2002-5   Vojoudi.com