شما اینجا هستید: سایت مهندسی زلزله > مقالات > مصاحبه > مصاحبه با خبرگزاری ایسنا: شبكه ملی اطلاع رسانی زلزله راه اندازی میشود

 

بازگشت به صفحه اصلی

بازگشت به بخش مقالات

مصاحبه مهدی وجودی با خبرگزاری ایسنا: شبكه ملی اطلاع رسانی زلزله راه اندازی میشود

شبكه ملی اطلاع رسانی زلزله راه اندازی میشود

 

اصل خبر در خبرگزاری ایسنا: http://isna.ir/news/NewsCont.asp?id=482538

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس علمی
 

دبیر جمعیت كاهش خطرات زلزله گفت: جمعیت كاهش خطرات زلزله ایران با مشاهده‌ كاستی‌هایی كه در خبررسانی زمین لرزه‌های گذشته در كشور وجود داشت اقدام به تشكیل شبكه انسانی جهت تشخیص محل وقوع زمین لرزه كرد.

مهدی وجودی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت‌: گام‌هایی اولیه تاسیس چنین شبكه‌یی با شك و تردید برداشته شد ولی با به نتیجه رسیدن مرحله آزمایشی این طرح كه منجر به اطلاع رسانی چهار دقیقه‌یی در زلزله گلستان شد در گسترش این شبكه مصمم شدیم.

وی با بیان این كه طرح شبكه ملی زلزله ( Bionet) در دو مرحله به اجرا در می‌اید، اظهار داشت: مرحله اول شامل عضو‌گیری از سراسر كشور به منظور تشكیل یك شبكه انسانی است تا به محض وقوع زمین‌لرزه در هر نقطه‌یی از كشور اعضایی كه زلزله را تجربه كرده‌اند نسبت به اعلام آن به ستاد مركزی اقدام می‌كنند.

در این مرحله با توجه به محدود بودن منابع و امكانات، ستاد مركزی خبرگیرنده فقط ستاد مركزی معرفی شده و نیازی به آموزش‌های خاص برای اعضای خبردهنده نیست و هدف از این مرحله طرح، تعیین محدوده اثرزلزله و شناخت خسارت‌های احتمالی است.

دبیر جمعیت كاهش خطرات زلزله «دریافت اولین خبر زمین لرزه توسط مركز شبكه در تهران،‌ اعلام وقوع حادثه بر روی سایت و فراخوان جمع‌اوری اطلاعات برای تمام اعضا ثبت نام شده در شبكه انسانی كه در محدوده‌ی اعلام شده هستند از طریق مسنجر و تلفن همراه و‌جمع‌آوری اطلاعات و تماس با اعضای مقیم در منطقه را از مراحل انجام این طرح عنوان كرد و گفت: ارائه‌ اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت لحظه ‌به لحظه بر روی سایت از دیگر مراحل انجام این طرح است.

وی خاطرنشان كرد: سعی داریم تا با آموزشهای اولیه‌ای كه به اعضای شبكه در زمینه اندازه‌گیری كیفی زمین‌لرزه ارائه می‌شود با سرعت هر چه تمام‌تر به تهیه منحنی‌های هم شدت زمین لرزه به منظور شناسایی كانون زمین‌لرزه برسیم.

وجودی در عین حال اذهان كرد: طرح حاضر یك راه حل اولیه بوده و اصولا باید سعی شود تا با تقویت شبكه لرزه‌نگاری كشور و از همه مهمتر طراحی یك شبكه ارتباطی و مخابراتی استوار به صورت همزمان (on-line) تمام ایستگاههای لرزه‌نگاری به هم متصل شده و با طراحی سیستم پردازش مبتنی بر نرم‌افزارهای رایانه بتوانیم بدون از دست دادن كوچكترین فرصتی و با تشخیص محل دقیق آسیب‌دیده به یاری زلزله‌زدگان بشتابیم.

وی افزود: این قبیل فعالیتها خارج از تواناییهای یك سازمان غیردولتی است و با وجود قسمت بزرگی از سخت‌افزار مورد نیاز، با مدیریت یكپارچه امكان دستیابی سریع به چنین شبكه‌ای میسر است.

وجودی خاطرنشان كرد: تنها نرم‌افزاری كه در این مسیر لازم است نرم‌افزاری است كه بتواند براساس سیستم موقعیت جغرافیایی (GIS) قابلیت دریافت شدت اعلام شده از اعضا و تهیه‌ منحنی‌های هم شدت را داشته باشد.

دبیر جمعیت كاهش خطرات زلزله اضافه كرد: بدین منظور باید لایه‌های اطلاعاتی ویژه‌ی كشور ایران، از قبیل موقعیت شهرهای مختلف به نرم‌افزار معرفی شود كه در تهیه‌ این نرم‌افزار حداكثر تلاش در جهت كمتر كردن نقش كاربر است كه به این ترتیب بتوان به صورت كاملا سریع و به دور از خطاهای انسانی نتایج را به دست آورد.

وجودی درباره‌ی نارساییهایی شبكه‌ی لرزه‌نگاری دستگاهی ایران گفت: شبكه‌ی لرزه‌نگاری كشور ایران به صورت همزمان و از طریق سیستم مخابراتی مطمئن داده‌ها را به مركز منتقل نمی‌كند و نگهداری از دستگاهها نیز از كیفیت مناسبی برخوردار نبوده و در اغلب زمین‌لرزه‌های گذشته شاهد عدم كاركرد برخی از دستگاهها بودیم.

وی، عدم وجود روابط دقیق برای تخمین خسارت از روی لرزش‌های ثبت شده در دستگاهها و عدم انجام محاسبات دقیق بر روی داده‌ها را از دیگر نارساییها عنوان كرد و افزود: با بهبود شبكه‌ی لرزه‌نگاری كشور در سالهای اینده امكان اطلاع‌ سریع از محل زمین‌لرزه وجود خواهد داشت.

انتهای پیام

كد خبر :8310-11552

 

 
 
 

All Rights reserved ©2002-5   Vojoudi.com